SBV pleit voor aanleg rotonde Holysingel

2
157

AANLEIDING/TOELICHTING:
Adequate en efficiënte oplossing bij incidenten in de wijk achter de Loper zoals brand, waarbij de wijk slechts via één weg wordt ontsloten en de noodzaak van snelheidsbeperkende maatregelen i.v.m. o.a. aanrijding op de Holysingel waarbij recent een dodelijk ongeval heeft plaatsgevonden. (zie probleem1en 2 plus oplossing)

Probleem 1:
De Holysingel is een belangrijke verkeersader van en naar Vlaardingen-Holy. Het betreft een tweebaansweg met 4 rijstroken tussen de op- en afritten van de A20 en de Churchillsingel waarin 3 kruisingen met verkeerslichten zijn, te weten de op/afrit A20, kruising Willem de Zwijgerlaan/Dillenburgsingel en de Frederik Hendriklaan. Bij de Churchillsingel bevindt zich een rotonde.

Tussen de Willem de Zwijgerlaan/Dillenburgsingel en de Frederik Hendriklaan wordt al regelmatig te hard gereden, maar het langere deel tussen de Frederik Hendriklaan/Churchillsingel en vice versa nodigt kennelijk nog meer uit om eens extra het gaspedaal in te drukken. Dit deel wordt echter ook gekruist door een trambaan en een voetgangers/fietsersoversteekplaats. Bij laatstgenoemde is het in 2022 dramatisch misgegaan. Hier heeft een aanrijding tussen een motorrijder en een kruisende scooter een dodelijk slachtoffer opgeleverd.

De hoge snelheden die bereikt worden op dit deel van de Holysingel zijn de omwonenden al jaren een doorn in het hoog. Al veel langer wordt er dringend verzocht om maatregelen en uiteraard is dit, na het dodelijk ongeval, alleen maar toegenomen.

De Gemeenteraad heeft in 2023 besloten de verkeersdeelnemers af te schrikken door tijdelijk flitspalen te plaatsen. Tevens moest een gedeeltelijke wegversmalling de snelheid doen afnemen. SBV is van mening dat deze maatregelen onvoldoende structureel resultaat opleveren. Onderzoek zal dit inmiddels ongetwijfeld hebben aangetoond. SBV hoopt overigens dat het verloop is gemonitord.

Probleem 2:
De woonwijk die omsloten is door Churchillsingel, Holysingel, Frederik Hendriklaan en winkelcentrum De Loper heeft uitsluitend de Anna van Saksenweg als ontsluiting. In deze wijk bevinden zich bijna 800 woningen.

De winkels van De Loper trekken dagelijks honderden (misschien wel duizenden) bezoekers, waarvan een groot deel met de auto komt. Op piekmomenten is het vaak enorm lastig, zo niet bijna onmogelijk, om vlot de wijk via Anna van Saksenweg naar de Frederik Hendriklaan te verlaten.

In de afgelopen jaren hebben een paar incidenten plaatsgevonden die bedreigend waren voor zowel omwonenden als bezoekers van het winkelcentrum. Tot twee keer toe betrof het een brand bij bedrijven op de Anna van Saksenweg, let wel de enige ontsluitingsweg van de wijk.

Oplossing:
SBV pleit ervoor om het gehele deel tussen kruising Frederik Hendriklaan en Churchillsingel in beide richtingen terug te brengen naar 1 rijstrook, waarbij de twee ‘vervallen’ banen uitsluitend toegankelijk zijn voor openbaar vervoer en hulpdiensten.

Tevens stelt SBV voor om op de Holysingel, ter hoogte van Drieën-Huysen Zuid, een rotonde aan te leggen zodat 2 langdurige problemen in 1 keer kunnen worden opgelost.
Deze rotonde bevindt zich dan tussen de kruising Holysingel/Frederik Hendriklaan en de verkeerslichten van de voetgangers/ fietsersoversteekplaats. Het gevolg is dat het een remmende werking heeft op het verkeer.

Door aan de rotonde een nieuwe weg aan te sluiten die de Louise de Colignylaan met de Holysingel verbindt, ontstaat er een tweede ontsluitingsweg zodat er een extra vluchtroute is bij calamiteiten en waardoor de verkeersdruk op de Anna van Saksenweg afneemt.

Op de nieuw aan te leggen weg (2x 1 rijstrook) dient een maximum snelheid van 30 km per uur te gelden zodat de overlast voor de bewoners van de aanpalende flat en Louise de Colignylaan 68 en 70 minimaal zijn.

Overigens ligt de nieuwe weg op ruime afstand van deze flat. Op deze grasstrook dienen een paar bomen verplaatst te worden, in de middenberm van de Holysingel kunnen de meeste bomen in de rotonde blijven staan.

Bijlagen:
2x Situatietekening ter plaatse.
bijlage 1
bijlage 2

Ter info:
Het initiatief is van èn uitgewerkt door steunraadsleden Bob van Rutten en Jorn van de Bie.

Zij zullen het initiatiefvoorstel in de inmiddels aangevraagde Commissiebehandeling (met verzoek z.s.m. na zomerreces in te roosteren) beschikbaar zijn voor toelichting en beantwoorden van vragen.
Bij die behandeling in de Commissie, waarbij div. portefeuillehouders uitgenodigd worden, zal o.a. ook het benodigde budget aan de orde komen t.b.v. de aanleg van de gewenste rotonde.

Uiteindelijke besluitvorming zal plaatsvinden in november a.s. bij de behandeling van de Meerjarenbegroting 2024.

Tijdens de behandeling in die Raadsvergadering zal raadslid Vera Kalf-Müller het woord voeren namens SBV.

Vera Kalf-Müller
Stadsbelangen Vlaardingen.

2 REACTIES

  1. Als bewoner van de Anna van Burenstraat schrik van deze oplossing.

    Dit is niet de oplossing!!!!!!!!!

    Groenstrook voor de flat is volgens mij van Woningbouwvereniging Samenwerking en niet van de gemeente.
    Het probleem wordt nu verplaatst naar de Louise de Colignylaan (lcD laan) waar de rijbaan te smal is. Je kunt hier maar met 1 auto in 1 richting rijden, passeren is vaak onmogelijk. M.a.w. de Louise de Colignylaan vanaf de physotherapiegebouw (LdC-laan 7) tot aan het einde van de straat (LdC laan 102) is te smal voor de hoeveelheid auto’s die er dan komen te rijden.
    Dan is er ook nog het volgend probleem In de ochtend en einde van de middag is er nu al een behoorlijke parkeerdruk in de Anna van Burenstraat/Louise de Colignylaan doordat mensen hun baby of peuter komen brengen/halen bij Ukkepuk. Mensen parkeren heel vaak hun auto in de bocht op de verhoogde rijbaan. Hierdoor is het nu al onverzichtelijk en er ontstaan af en toe gevaarlijke verkeerssituaties. Met jullie idee wordt het niet beter op.
    De Anna van Burenstraat waar het over het algemeen relatief rustig is met vervoersbewegingen wordt dan extra zwaar belast omdat men via de Phillips Willemstraat, Anna van Burenstraat en een klein stukje in de Louise de Colignystraat naar de nieuwe verbinding richting de Holysingel rijden.
    Zowel Phiillips Willemstraat en de Anna van Burenstraat zijn niet ingericht om dit verkeer aan te kunnen laat staan vrachtverkeer ook omdat het passeren hier niet kan.

    Graag zou ik hier met jullie over willen praten. Dat er een oplossing moet komen is duidelijk maar die ligt meer richting de Jumbo/Argos en de stink vijfer achter de Argos wat u nu voorstelt.
    Misschien moet er ook overnagedacht worden om de tankstation (Argos), die midden in een woonwijk staat, verwijderd moet worden. En dat Dok99 eindelijk een keer wordt gesloopt. Beide geven een onveilig gevoel. Wanneer beide er niet meer zijn de krijg je meer ruimte om de doorstroming te verbeteren en hier een rontonde te plaatsen. De doorstroming vanaf de Anna van Saksenweg zal verbeterd worden

    Het volgende is misschien een idee voor de Holysingel: In Haarlem was er een vergelijkbare weg (Amsterdamsevaart) 2×2 rijstroken om Haarlem binnen en uit te komen. Ook hier werd er vaak te hard tot heel hard gereden. Zeer herkenbaar
    De gemeente Haarlem heeft ook dit jaren geleden veranderd in 1 x 1 rijstrook om de stad in en uit te komen en op de rijstrook die niet werd gebruikt werden er grote verplaatsbare plantenbakken om de 15-20 meter gezet. Hierdoor werd de snelheid verlaagt. Dit is een relatief goekope oplossing.
    Na jaren heeft Haarlem de weg difinitief veranderd waar 1 rijbaan ligt slingerend de stad in gaat en 1 de stad uitgaat. Op deze manier wordt de snelheid gedrukt en er staan permanent snelheidcamara’s.

  2. Toch jammer dat alles zich nu concentreert op het 2de gedeelte van de Holysingel.
    Ik als bewoner van de Dillenburgsingel zou het ook prettig vinden als terhoogte van de Dillenburgsingel een rotonde komt.
    Hierdoor zou er een hoop lawaai en onnodig gasgeven ( stoplicht) minder zijn.
    Nog afgezien dat het verkeer vanaf de afrit zal moeten afremmen, want nu, als er ook maar even kan, extra gasgeven betekend doorracen, bijna rood is nog geen rood.
    Dus bijna aanrijding is nog geen aanrijding .

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in