Bouwen en zwemmen in de Broekpolder?

In Februari 2023 stemde een meerderheid van de Gemeenteraad in om geen verder onderzoek te doen naar renovatie van de huidige locatie van Zwembad de Kulk of mogelijke samenwerking met de Gemeente Schiedam om een nieuw zwembad te bouwen. Daarnaast wilde de meerderheid dat de Gemeente zelf kartrekker zou blijven (wat volgens SBV niet een kerntaak van de gemeente is).

Het resultaat werd vorige week besproken tijdens de commissievergadering. Met wederom een nieuw onderzoek waren 10 mogelijke locaties voor nieuwbouw geselecteerd. Groot was dan ook de verbazing dat één locatie niet voorkwam in het gepubliceerde onderzoek, maar gepresenteerd werd als DE locatie.

De Gemeente zet, samen met de Broekpolder Foundation in op de Broekpolder locatie bij de manege en het gemeente depot. Een zwembad met buitenbad en nieuwe atletiekbaan. Klein detail, de andere buren waren niet betrokken zoals de manege en modelbouwvereniging.

Dit roept bij SBV veel vragen op!! Niet in de laatste plaats omdat het bouwen van woningen aan de rand van de Broekpolder categorisch wordt geweigerd vanwege het welzijn van de Broekpolder. Terwijl een zwembad met buitenbad straks minimaal 80.000 bezoekers moet trekken en er 7 dagen per week bezoekers zullen zijn met alle geluid- en vervoersoverlast van dien.

En nu? We wachten het af en wordt zeker vervolgd!

Februari 2023: Zwembad de Kulk staat het water aan de lippen. Hoe nu verder?

(lees/hoor ook mijn blog uit februari 2022)

In de aanloop naar de verkiezingen schreef ik in februari 2022 een blog over het zwembad de Kulk. De alarmbellen waren afgegaan omdat de Stichting de Kulk liet weten dat zonder ingrijpen het zwembad binnen enkele jaren zijn deuren zou moeten sluiten. Toenmalig wethouder Sport (Ivana Somers) ging in overleg met de toenmalige gemeenteraad. Snel bleek dat het College de trekkersrol wilde oppakken.

Dat bevreemde mij toen als buitenstaander. En gelukkig ook een aantal toenmalige raadsleden.

Zij besloten een motie in te dienen waarin het College werd opgeroepen om niet het College, maar de huidige eigenaar, Stichting De Kulk, bij grootschalige renovatie van het huidige zwembad of realisering van een nieuw zwembad een initiërende en coördinerende rol toe te kennen. En Stichting De Kulk te bewegen bij hun initiërende en coördinerende rol de gemeente Schiedam actief te betrekken.

Als deze motie zou worden aangenomen, dan zou het initiatief dus niet bij het College, maar bij de eigenaar van het zwembad liggen.

En zo hoort het volgens mij ook.

Helaas, de wethouder wist de gemeenteraad te overtuigen dat ze in goed overleg was met de Stichting, er niets te vrezen was en dus werd de motie ingetrokken. Gevolg : Het College is en blijft kartrekker in het dossier renovatie of nieuwbouw van de Kulk.

Nu, een jaar later, januari 2023, presenteert het College een zwemvisie. En het is natuurlijk niet opmerkelijk dat uit die visie blijkt dat vele Vlaardingers een modern zwembad, bijvoorbeeld met glijbanen, het liefst inclusief buitenbad en ligweide, graag in onze gemeente gebouwd ziet worden.

Waarbij natuurlijk ook de wens dat het toegangskaartje aantrekkelijk blijft, ook voor de minder draagkrachtigen in onze gemeente.

Het College heeft daarom een raadsvoorstel neergelegd met de vraag aan de gemeenteraad in te stemmen met de Vlaardingse zwemvisie, en de vraag in te stemmen met die zwemvisie en het uitvoeren van een locatieonderzoek voor een nieuw te bouwen zwembad.

Renovatie en samenwerking met Schiedam in het dossier zwembaden is dus, als het aan het College ligt, van de baan.

De kosten van zo’n nieuw zwembad zijn een schatting, maar bedragen miljoenen euro’s. Het College legt de wens voor een buitenbad vooralsnog naast zich neer. En renovatie? Ja, dat wordt ook niet nader onderzocht.

Stichting De Kulk is financieel niet in staat deze nieuwbouwkar te trekken. Zij hebben echt wel de nadrukkelijke wens neergelegd, ik herhaal het nog een keer, bij het College om samenwerking met Schiedam te zoeken. Om dan te komen tot een gezamenlijk nieuw zwembad op de grens van Schiedam en Vlaardingen.

Niet in het minst om te voorkomen dat de gemeenten elkaar gaan beconcurreren als het om zwemmen gaat.

Welke rol de gemeente Vlaardingen financieel speelt of zal gaan spelen, in dit risicovolle dossier is volstrekt onduidelijk.

Wat ook onduidelijk is of er überhaupt 1 of meer marktpartijen zijn die interesse hebben in het ontwikkelen en exploiteren van een zwembad in Vlaardingen.

Voor alle helderheid: StadsBelangen Vlaardingen wenst natuurlijk ook dat Vlaardingen binnen haar gemeentegrenzen een prachtig zwembad met buitenbad en ligweide ter beschikking heeft voor de Vlaardingse inwoners. Maar we verliezen daarbij de realiteit natuurlijk niet uit het oog.

Het ontwikkelen en exploiteren van een zwembad ziet StadsBelangen Vlaardingen als behoorlijk risicovol en bovendien niet als een kerntaak van de gemeente.

Het faciliteren van een externe initiatiefnemer ziet SBV natuurlijk wel als een gemeentelijke taak. En dan gaat het om aanbod van mogelijke locaties, vergunningverlening, eventueel aanpassing van een bestemmingsplan enz.

Maar financieel verantwoordelijk worden voor een zwembad, deels of geheel, daar ziet StadsBelangen Vlaardingen echt geen heil in.
De rol van de gemeente moet zich echt beperken tot aankoop van het zwemproduct schoolzwemmen bij de exploitant van een eventueel nieuw zwembad. Niks meer en niks minder.

En StadsBelangen Vlaardingen houdt zich dan ook graag aan de volgorde der dingen om te voorkomen dat er valse verwachtingen worden gewekt.

StadsBelangen Vlaardingen had dan ook veel liever een goed uitgewerkt voorstel van het College ontvangen waarin de verschillende scenario’s (renovatie, nieuwbouw, eenvoudige vierkante zwembak met als doel zwemlessen geven en/of samenwerking met Schiedam uitzoeken) dat die allemaal compleet waren uitgewerkt onder de huidige mogelijk- en onmogelijkheden v.w.b. locaties en financiën. Met daarbij natuurlijk een overzicht van mogelijke binnen te halen subsidies en, belangrijk, de mate van enthousiasme bij ontwikkelaars en exploitanten in de markt.
Dan was er voor de gemeenteraad iets te kiezen geweest.

Die volgorde is niet toegepast en ondervindt, tot grote hilariteit, ook geen bezwaar vanuit het merendeel van de gemeenteraad.

P.S.

Niet alleen vanwege de energiecrisis verkeren vele zwembaden in ons land in financiële problemen. Gemeenten worden ook geconfronteerd met teruglopend bezoek aan zwembaden. De prijs van een zwemkaartje was al hoog en wordt nu zo goed als onbetaalbaar. Deze tekorten liggen bij vele gemeenten op hun bordje. De gemeente Naaldwijk heeft onlangs laten weten alleen al 6 ton te moeten bijleggen bij het zwembad vanwege de hoge energieprijzen.

Voor dat soort berichten moet Vlaardingen toch niet haar ogen sluiten?

Met de huidige situatie, inflatie, oorlog in Oekraïne, giga veel vacatures in de ambtelijke organisatie, zou je van een College behoedzaam optreden verwachten. Waarbij noodzakelijke wijzigingen in maatschappelijke voorzieningen, uitvoerig worden uit- en onderzocht en berekend om vervolgens in keuzemodellen voor te leggen aan de gemeenteraad.

Onze gemeenteraad heeft desondanks op 2 februari 2023 met een meerderheid ingestemd met de zwemvisie én de opdracht dat het College een locatieonderzoek gaat doen voor de nieuwbouw van een zwembad.

Overigens zonder buitenbad en ligweide.

Conclusie: Voor de huidige Stichting is nieuwbouw een veel te risicovol project. En er is geen externe ontwikkelaar en/of exploitant bekend met interesse voor een zwembad in Vlaardingen.

Over het benodigde budget is slechts een gissing ter beschikking. En bovenal is een locatieonderzoek behalve prematuur ook een kwestie van “voor de bühne”. Want heeft het College al niet lang bedacht dat een nieuw zwembad, alles overziend in Vlaardingen, enkel en alleen in de Broekpolder te realiseren is?

StadsBelangen Vlaardingen heeft tegengestemd.

Similar Articles